Intervju med Sacha Korn

 En kille som gått på musikuniversitet, spelat med band som Rammstein och Whitesnake, synts på MTV, arbetat för de största i musikbranschen, men ändå alltid varit öppen med sina åsikter. Och allt det här dessutom i Tyskland! Möt Sacha Korn, en pratglad kille med en unik historia bakom sig.

 

Tjena Sacha, trevligt att komma i kontakt med dig! Vill du börja med att presentera dig själv?

Jag föddes i en formellt ockuperad del av Tyskland. Växte upp precis jämte berlinmuren som gränsade till västra Berlin. Det var säkert en av anledningarna till att jag redan vid ung ålder började fundera på politik, och den speciella situationen i Tyskland.

Sedan avslutade jag mina studier vid gymnasiet och började studera företagsekonomi. Jag har spelar gitarr sedan jag var 13. Jag fick ett stipendium att börja studera vid Los Angeles Music academy, på den tiden en av de bästa musikskolorna jag visste.

Jag arbetade som studiogitarrist och lite senare startade jag mitt eget bolag i samarbete med Sony Music i Östeuropa. Jag skrev låtar åt pop-artister och andra band och började efter några år jobba inom musikindustrin, där jag fortfarande arbetar 13 år senare.

Runt 2005-2006 fick jag ett erbjudande från Universal Music att producera min egen musik hos dom. Produktionsmässigt var det en trevlig omgivning såklart, självklart väldigt proffsigt. Men så förstod jag varför man bara hör bla. bla. bla. på radion och mina texter blev i stort sett mitt sätt att se på de sociala problemen som finns i hela Europa. Detta blev huvudfokus i mina texter.

 

Du har en ganska fin meritlista innan du "kom ut" med texter som inte är så godtyckliga enligt etablissemanget. Hur har det påverkat ditt fortsatta musicerande och dina möjligheter att få göra liveframträdanden utanför Tyskland?

Mina texter var redan från dag ett icke stöpta i PK-mallen. Jag har bara funnits på den tyska marknaden en kortare tid, mina första inspelningar släpptes bara i Östeuropa, Asien och på ett Xbox-spel i USA. Ingen av dessa brydde sig det minsta om att en tysk artist sjöng om problem i Tyskland, framförallt inte när jag sjöng det på tyska, vilket jag gjorde på ungefär 50% av mina låtar under den tiden.

Jag spelade live i USA och i Kina blev jag inbjuden till spelshower. Jag blev till och med handplockad till att vara deltagare en internationell konsul av musikchefer som deltog vid Kinas första musikmässa, precis som Midem och Popkomm. Det var kul, och vi fick till och med träffa kulturministern.

Mediedrevet startade faktiskt efter det att jag debuterat på den tyska marknaden (ej Östtyska red.). Speciellt intervjuer som gjordes med mig bredde på den negativa hype som blev av detta.

Min affärspartner är amerikan och en dag gjorde han en deal med NPD (Tysklands nationaldemokratiska parti) om tre låtar med mig. Det behöver kanske sägas att jag representerade hans band i Östeuropa, och han mig i Tyskland, Italien och USA.

Till slut kom mina låtar med på en av NPD:s "School yard"-projekt. (spridande av nationell musik i skolor red. anm.) Du kan ju föreställa dig vad som hände. Denna händelse tillsammans med mina låttexter och intervjuer gjorde att media över natten började kalla mig högerextremist.

Sedan kom skivan Deviationist ut, och jag blev nu mer omskriven i typiska höger-tidningar, bloggar etc., medan jag nu blev omskriven som ett problem i massmedia när antirasism diskuterades. Vanliga musiktidningar vågade inte andas ett knyst om skivan, trots detta gick låten Nacht & kalt (en nyinspelning av den som låg på Deviationist, originalet finns på skivan Nokout) rätt upp på tysklands topplista för alternativ musik!

Det slutade med att jag spelade in mitt album Nokout själv, som sedan släpptes 2009. Skivan var faktiskt en budkavel mot rätten att skapa alla sorters media i mitt land. Film- och musikbranschen spelar en nyckelroll i att lära människor den nya "rätta" läran.

Det är detsamma i alla länder men Tyskland, som fortfarande är ockuperat spelar en speciell roll. Självklart kunde jag dra nytta av mina tidigare erfarenheter i branschen vilket gjorde att jag släppte Nokout på mitt egna bolag.

Det var en icke-politisk skiva som snart gick upp på tysklands alternativa topplista, trots detta ogillade många musiktidningar skivan. Dom var helt enkelt fundersamma eftersom mina uttalanden var så icke-PK, men på samma gång ville jag ha så mycket speltid som möjligt för mina musikvideos på MTV och liknande.

Enligt min åsikt tyckte dom mina åsikter hörde hemma i R.A.C.-scenen, men samtidigt var mina produktioner och min image så mainstream. Dom klarade inte av denna situation och det blev alla möjliga reaktioner, det var kul :)

 

Hur kändes det när media hängde ut dig som den värsta sortens högerextremist?

Under tiden då Deviationist kom ut kunde jag ha klivit ur den här ringhörnan. Men jag hade ju då distansierat mig ifrån mina ideal vilket såklart hade varit omöjligt utan att tappa ansiktet. Så man kan säga att jag är den enda tyska artist som inte kommer från den nationella scenen, utan blivit ditknuffad. Jag kommer från den "vanliga" scenen och media knuffade ut mig i den här riktningen för varje sång jag släppte och för varje ord jag yttrade. Folkets reaktioner var så olika som de kunde vara. En del sa att jag var dum eftersom jag lätt hade kunnat bli stor i på den vanliga scenen och andra visade mig stor respekt som valde den sanna vägen istället för att göra karriär.

I själva verket hade jag inte heller något intresse av att sluta säga att massinvandringen är vår generations största fara eller att Tyskland fortfarande är under ockupation och att detta måste få ett slut. Den enda skillnaden var att jag blev mer och mer känd och dagstidningarna skrev om och försökte varna folk för mig. En del kallade mig nazist och de självutnämnda "antirasist"-organisationerna ringde upp mina affärspartners i Tyskland, men också i östra Europa och andra länder. De var bara ute efter att bränna mitt namn och förstöra mina affärer.

Jag kände mig aldrig skyldig eftersom de var i majoritet och jag stod ensam. Det kändes väldigt märkligt till en början då jag inte gjort något fel, utan bara gjort det som en artist ska göra, reflektera verkligheten. Min reaktion blev då: "So fucking what you idiots?! Kom och se mina shower och lyssna ordentligt på vad jag säger. Och om ni vågar, bjud in mig till era löjliga TV-shower, men glöm inte bort att sätta på min mikrofon!"

 

Tror du att det är en metod media medvetet använder, för att skrämma folk från att våga säga sanningen som sällan stämmer överens med "sanningen" de själva skriver om? 

Ja, och ja igen! Det var kul för att vid ett tillfälle, under tiden då jag spelade in Funkenflug blev jag kontaktad av en del journalister som sa att de förstod mig och kunde hålla med mig om en hel del saker, men var beordrade att inte skriva något gott om mig. De var tvungna att enbart visa en sida av myntet. Det kan jag säga med 100% säkerhet.

Jag ska ge dig ett exempel: vi har Goethe institute i Tyskland som visar tysk konst över hela världen. Jag vet inte om du har hört talas om det här eller inte. Men om du flyger med Lufthansa och tar på dig hörlurarna kommer du att få höra Deutsche welle (German Wave Broadcast) ett radio- och TV-bolag som finansieras av Goethe institute. De levererar tyska artister, eller kultur generellt till utlandet. Jag var med i en sådan "tjänst" med Nackt & kalt (versionen som ligger på albumet Deviationist). Chefredaktören ringde mig från LA och sa att han blivit kontaktad av Utrikesdepartementet som hade beordrat honom att plocka bort mig från listan. Sen stoppade han alla intervjuer och min singel. Och det var det.

 

Har du några råd till andra musiker som fortfarande håller sig inom gränserna för vad som är accepterat att sjunga om, om de vill "komma ut" med texter som inte är politiskt korrekta.

Du ska aldrig motarbeta dina känslor eller hålla inne något som känns rätt. Om du känner att du måste öppna ditt hjärta och skriva låtar om dina rädslor för att vårt kära Europa ska krascha, gör det bara! Det skulle vara en ära för mig att få spela tillsammans med dig någon gång och visa att det finns ett motstånd till det kulturella förfallet som ser ut att vara organiserad. Men om du väljer att gå den vägen måste du se till att dina låtar och produktionen uppfyller samma standard som det som kommer från den stora musikindustrin. Enbart då har vi en möjlighet att bli hörda. För det är det vi vill, eller hur? Vi vill att fler människor vaknar upp för att sedan resa sig upp!

 

Du har ett nytt album ute nu, Funkenflug. Är du nöjd med resultatet och vad har du fått för recensioner?

Mer eller mindre, ja. Jag menar, jag förlorade min distribution efter Deviationist och blev tvungen att bygga upp den igen med Wie lange noch (albumet innan Funkenflug). Det var en hård och lång väg, men som i slutändand lönade sig och folket som nu köper mina skivor är 100% lojala. De köper inte min musik för att jag är på MTV, fotograferar mig med Germanys next top model eller annan sån skit. De köper den för att jag gick från en relativt säker sida, men valde att gå min egen väg och istället fortsätta säga sanningen. Så nu har jag inga chanser att få spela på stora festivaler eller sälja guldskiva. Jag har dubblat mina utgåvor fram tills nu. Det är allt jag kan säga, och det är jag stolt över. Funkenflug har de första fyra veckorna sålt över 2000 exemplar. Vi har också producerat en vinylversion av albumet som säkert kommer sälja bra den med. Super! :)

 

Kommer vi kanske få höra några låtar på engelska från dig i framtiden?

Jag har gjort musik på engelska tidigare och ja, ju mer mina låtar sprids utomlands desto fler kommer jag spela in på engelska. Jag har till och med spelat in på ryska och polska tidigare.

 

Hur har du sett på utvecklingen i Tyskland över åren?

Fler och fler förbudslagstiftningar. Det har varit tider då jag inte kunnat spela live ens en gång per år. När vi började planera inför ett gig kom polisen till mitt kontor och blockerade alla utgångar. Självklart är det olagligt att göra så, även med de stränga tyska lagarna. Men vad kan man göra? De bara väntade på att jag skulle förlora kontrollen och attackera dem eller liknande. Så jag gick in på kontoret och erbjöd dem kaffe och fick dem att känna sig obekväma. Nästa dag lämnade min advokat in ett klagomål på betéendet. Självklart skulle ingen dagstidning våga skriva om en sådan lagöverträdelse. Men du vet, situationer som denna får fler "vanliga" människor att vakna upp och inse att vi lever i en brutal diktatur. Jag måste medge att deras bakhåll var riktigt smart, och det måste tagit år att planera, men ändå: så kallt gjort av dom!

 
 
 

Vad har du för uppfattning om Sverige?

Det är svårt att utvärdera Sverige då jag inte bor där. All information jag får är det jag läser på internet eller hör när jag pratar med folk. Jag har hört att invandringen i de större städerna är enorm. På några orter i Stockholm är 80% invandrare och 50% är arbetslösa, jämfört med den totala arbetslösheten i hela Sverige som ligger på 8%! Helt otroligt! Sverige måste få ett stopp på det och börja repartriera folk. Jag kan inte förstå hur så många artister kan sjunga om blå himmlar och annan skit när vi är på väg mot en social katastrof! Vi måste stå enade och försöka organisera oss som en i kampen mot det.

Skulle du vara intresserad av att komma hit och spela någon gång?

Det skulle jag absolut vara.

 

Sacha Korns hemsida

Köp Sacha Korn - Funkenflug här

Köp Sacha Korn - Wie lange noch / Rechts och Links 2 x CD här

Kommentera här: